söndag 9 december 2007

Extrem konsekvensetiker.

Efter att ha undermedvetet inspirerats av ett inlägg som min vän Per har postat på sin blogg (finns länkad till höger - "Pelles Blogg") angående vad man tjänar på att göra en sak i jämförelse på vad man tjänar alternativt förlorar på att göra på ett annat sätt. Flera gånger har jag kommit på mig själv att tänka "om jag gör såhär blir resultatet så, men om jag gör så blir resultatet sådär - vilket är bäst?", osv, osv. Jag kan älta problematiken långt efter att situatuionen är över. Ta en incident häromdagen som exempel - jag är på väg hem ifrån mitt andra hem, Coop Konsum i Lambohov, när jag går längs med, men utanför, taket som går ut en bit brevid byggnaden (Konsum). Jag - observant på ett sätt bara jag kan vara - märker att det regnar, men inte för mycket. Det är ändå hanterbart. Vidare funderar jag kring mina valmöjligheter. Är det värt att gå in under taket men då trotsa och genomgå den intensiva men korta dusch det innebär att ta skydd ifrån taket. Det var nämligen så att det droppade från taket i en mängd som får Niagarafallen att kännas som man kan diska under, eftersom att stuprännorna var överfulla. Ändå så är jag ju torr efter det och behöver inte längre oroa mig för vattnet.
Samtidigt så kan jag ju istället fortsätta gå utanför skyddet och successivt blötas ner av det mer eller mindre blöta regnet.

En aspekt värd att ta till sig innan man genomför vilket beslut man nu än tar i fallet är hur långt man faktiskt ska gå och hur lång bit av färden som kan tillbringas under detta tak. Den tankegången blev avgörande för mitt handlande. Efter lite snabb huvudräkning kom jag fram till att om jag gick under taket så skulle jag träffas av den volym vatten som det antagligen skulle ta ett antal hundra meter för mig att samla på mig om jag gick utan skydd. För att inte tala om när jag måste gå ut ifrån takskyddet då jag med stor sannolikhet får samma volym vatten på mig. Dessutom måste det vara en fantastiskt obehaglig upplevelse att ta en förhållandevis iskall dusch, men då kanske känslan av torrhet efter att ha tagit skydd tar ut den negativa känslan?

Hur som helst valde jag att fortsätta min vandring i regnet - lyckligt ovetande om mitt eventuellt grova misstag, eller kanske helt underbart korrekta val.

**********************
Jag skrev en mindre artikel om FC/KFUM Linköpings match mot Sävsjö ikväll. Finns i Corren imorgon - läs, vettja.

**********************
Min kanske främsta egenskap är inte att pussas som många kan tro! Det är heller inte att spela fotboll, och tur är väl det - för om det hade varit det som jag hade varit bäst på, ja... Då hade jag inte varit särskilt bra. Nej, en egenskap som gör mig smått stolt måste vara min förmåga att välja ut passande julklappar. Jag har nästan alla kirrade och damn, i'm good!

Själv önskar jag mig en klocka... Mamma var väldigt mån om att jag skulle visa exakt vilken jag ville ha så det bådar gott.

**********************
Klippningen närmar sig, och valet av frisör likaså. Jag bytte senast jag klippte mig och har nog då aldrig blivit mer nöjd med resultatet. Ändå står jag nu och velar. Simon, som klippte mig senast, eller Hanna. Hanna hade rätt bra idéer och tänkte ungefär som jag. Hanna känner jag och hon är riktigt bra på att färga hår, och det är nog faktiskt väldigt aktuellt just nu då jag på senare år har etablerat något av en vinterhårfärg way darker än vad jag har haft tidigare. Tänk er den absolut mörkaste blonda färgen ni kan tänka er och gör den råttfärgad så har ni min färg under senvintern. Än är jag inte där men på god väg.

På grund av min velighet så utlyser jag härmed en tävling! Den går ut på att ge mig det bästa förslaget på hur jag ska klippa mig! Frisyr, färgning, slingning - allt! Det är fullt frivilligt att lämna fler än ett förslag. Tilläggas bör att medföljande bild på någon i frisyren eller hårfärge(r)n(a) är ett stort plus hos juryn. Priset är något som bestäms emellan mig och den tävlande under / efter tävlingen - men det är åtråvärt, jag lovar.
Så, kom igen folket! Ge mig vad jag vill ha... Värdigt hår.





bildtext: Kollade igenom lite bilder från förra mobilen förut. Denna är tagen i mars i år. Shit, den kvällen började såååå bra, men slutade med mindre värde sammanträffanden. Haha.


__________
K. LÖNN

Inga kommentarer: